Asiat eivät vanhene, välineet jonkin verran

Alla on linkki kirjoitukseen, jonka olen kirjoittanut 1993 eli 23 vuotta sitten.  Jos vuotta ei tietäisi voisi luulla, että kirjoitus on muutaman vuoden ikäinen. Kiitos NT Rautaselle dokumenttien suojelusta.

http://www.ntrautanen.fi/computers/

Jos linkki ei toimi kirjoitus on myös täällä.

Tanssimusaa Atarilla
                     
                     
                     
     Tuskin  kukaan  on  nähnyt koskaan suomalaista tanssi/rock/tms yhtyettä  jolla  olisi Atari keikalla. Tosiasiassa Ataria kyllä
käytetään  mutta  miten,  se  selviää luettuasi jutun. Allekirjoittanut  on  jo useita vuosia tehnyt musiikkia koneilla, Atarillakin  jo  nelisen  vuotta. Aiemmin tein Atarilla pääasiassa sävellys/sovitus/opetustöitä  mutta  noin  vuosi  sitten  aloin tehdä  myös  "taustoja" tanssiorkesterin tarpeisiin. Tiedossani on  useita  muusikkoja,  jotka  ammatikseen tekevät sekvenssejä keikoille.
                     
                     
                     
     Mutta  niin  kuin  sanottu  keikalla  ei  Ataria  näy, syynä on yksinkertaisesti  se,  että  ahtaisiin  ja hämäriin usein humalaisten  kansoittamiin  tanssipaikkoihin  ei ole järkevää viedä tietokonetta.  Sen  sijaan  Atarilla tehdyt kappaleet voi viedä keikalle  mukanaan,  esim.  Korgin T-sarjan koneisiin on helppo siirtää  vaikkapa Notatorilla tai Cubasella tehdyt kappaleet ja uusi  Korgin  "Oiva"Pro  lukee suoraan MIDI-fileä. Itse asiassa melkein  kaikkiin  vanhoihin "hardware"-sequihin on mahdollista siirtää  tietoa Atarista MIDIn välityksellä, paljon käytetty on esim. Rolandin MC500 sekvensseri.
                     
Sekvensseri  on  oiva  apu  keikkakäytössä ja oikein käytettynä myös  musiikillisesti  hyväksyttävä asia. Oikeaa käyttöä ei tosin  ole  se, että koneelta tulee kaikki ja bändi on vain soittavinaan.  Pari  vuotta sitten eräs bändi sai järvenpääläisestä ravintolasta  kenkää  sen takia että rumpali luki lehteä soiton aikana.  Mutta  järkevässä käytössä sekvensseri lisää huomattavasti  bändin  mahdollisuuksia.  Itse  esim.  esitän jatkuvasti triolla  (kolmen  miehen  bändi) Toton, Phil Collinsin, Michael Jacksonin   jne.  kappaleita  taustoiltaan  hyvin  alkuperäisen kuuloisesti,  eli  musiikkia  joka  on tehty ehkä 6-10 miehisin
kokoonpanoin  (tai  yksi  mies ja Atari). Koneelta tulevat soittimet   vaihtelevat  tietenkin  kappaleittain.  Orkesterissamme
sekvensseristä  tulevat  yleensä  basso,  osa jousi- ja brassisoundeista   sekä  percussion  instrumentit.  "Livenä"  tulevat laulu,  rumpusetti,  kitara  ja kosketinsoittimen soolo- ja melodiaosasto.
                     
Koska  akustiset  rummut  -  vanhat  Ludwigini,  on myös "miditetty",    tulee    niiden  akustisen  äänen  lisäksi  stereona sämplätyt  rumpusoundit. Tästä rumpujen "triggaamisesta" - siis midityksestä,    on    se  hyöty  että  sekvensseriltä  tulevat rumpuäänet  ja rumpalin soitto tulevat samasta äänilähteestä ja
kuulostavat   yhtä  hyviltä.  Itse  asiassa  kun  haetaan  tänäpäivänä  hyvää rumpusoundia on rumpujen miditys paljon helpompi tie kuin soundien hakeminen mikittämällä.
                     
Itse  teen  sekvenssit  kotona Cubasella mutta orkesterin "kosketinpaavo"  tekee  saman  Notatorilla,  sillä  sinänsä  ei ole suurta  merkitystä.  Keikalle  ne viedään MIDI-fileinä OivaProhon,  jonka  sekvensseri  ne sitten keikalla soittaa. Äänet tulevat  Oivan  lisäksi  Yamaha  SY77:sta,  Kurzweill  PX1000:sta, Korgin  T3:sta ja rumpusoundit AlesisD4:sta. Aiemmin sekvenssit soitettiin  T3:lla,  joka kuitenkin on siinä hommassa ehkä hiukan  epävarma.  T3  aina  silloin tällöin yllätti tyhjentämällä muistinsa    kesken    soiton  ja  se  taas  saattaa  aiheuttaa hämmennystä  yleisössä  kun "puolet" bändistä katoaa kesken esityksen.
     Yksi  syy siihen että itse tietokonetta ei viedä keikkapaikalle on  myös  se,  että tärinä (varsinkin laivoilla) on liian suuri tietokoneen  siedettäväksi.  Eestiläisen  ystäväni  1040 hajosi Tallink-laivan    tärinään    ja   hän  käytti  sitä  etupäässä
hytissään.  Tietysti  lyhyet  sähkökatkokset  myös  aiheuttavat silloin  tällöin  harmia. Jos syntikkana sattuu lisäksi olemaan vaikkapa  disketiltä  ladattava  sampleri,  menee MIDI-fileiden lisäksi aikaa soundien uudelleen lataamiseen levykkeeltä.
     Teknisiä  ongelmia  suurempi vaiva on yleensä se, että sekvensserin  kanssa  ei  ole helppo soittaa, rumpalilta se vaatii ehdotonta  tarkkuutta  jotta kappaleet (se mitä livenä soitetaan) yleensä  pysyvät  kasassa.  Eli  lavalla  on  oltava rumpalille toimiva  monitorointi siitä mitä sekvensseri soittaa. On paljon väärinkäsityksiä  sekä  muusikoilla että muilla siitä mitä sekvensseri  tekee  ja mitä ei. Sekvensseri eli "kone" ei tee huonosta  soitosta  hyvää ja toisaalta (toisin kuin monet muusikot luulevat)  sekvensserillä  tehty  musiikki  ei  ole välttämättä konemaista, jos ei sitä varta vasten halua.
     Sekvensserit   ovat  luultavasti  tulleet  jäädäkseen,  ainakin siihen  asti  kunnes  keksitään parempia tapoja esitettävän musiikin  tallennukseen.  Ne  kannattaa  hyväksyä kuitenkin sillä varauksella  että  musiikkia  täytyy  edelleen opiskella, jotta osaisi  tehdä hyviä sekvenssejä ja omaa soitintaan täytyy osata soittaa,  jotta  pystyisi soittamaan yhdessä sekvensserin kanssa.
     Suomessa  ja  muuallakin suuri osa Atarin käyttäjistä on muusikoita,  luultavasti  siksi että edelleen käyttökelpoisimmat musiikkisovellukset   ovat  Atarille.  Usein  soittajien  käsissä Atari  on  kuitenkin  "vain"  yksi soitin muiden joukossa, sitä käytetään  mutta  siitä ei tehdä numeroa. Se on ehkä syy siihen miksi  ST-klubissa on niin vähän muusikoita, eihän Suomessa ole Korg-yhdistystäkään  vaikka  Korg-merkkiset soittimet ovat laajalti  soittajien  käytössä.  Atari  kuitenkin eroaa "Korgista" siinä,  että  sillä voi tehdä myös vaikkapa orkesterin esitteet ja sitä eivät monet muusikot valitettavasti tiedä.
                                 
          Mikko Virto, muusikko

Takaisin

(C) Marko, Suomen Atari-sivut / ArkiSTo 2003